Holiday in Cambodia - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Winnie Boogaard - WaarBenJij.nu Holiday in Cambodia - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Winnie Boogaard - WaarBenJij.nu

Holiday in Cambodia

Blijf op de hoogte en volg Winnie

19 Januari 2016 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo!

Dit wordt het eerste verslag over o.a. Cambodja en voor de liefhebbers heb ik toepasselijk liedje gekozen om te luisteren tijdens het lezen (https://m.youtube.com/watch?v=-KTsXHXMkJA).

Eerst zal ik nog even vertellen wat we nog in Laos gedaan hebben. De dag nadat we in Pakse waren aangekomen zijn we een scooter gaan huren. Daarmee hebben we een driedaagse tocht gemaakt over het Bolaven Plateau. Dit is een bergachtig gebied in het midden van Laos. Ik ben heel blij dat we de tocht gemaakt hebben, want het landschap hier is echt schitterend. Op dag één bezochten we als eerste Tad (= waterval) Pasuam. Hier waren een aantal watervallen en een etnisch dorpje. In het dorpje stonden allerlei verschillende hutjes die allemaal een bepaalde functie hadden. Zo was er een hut voor gezamenlijke bijeenkomsten en er was er ook één speciaal voor een vrijgezelle man. Ook waren er een aantal vrouwen shawls aan het weven. Later in de middag kwamen we aan in Tad Lo. Hier was weer een hele grote waterval waar we gezien hebben hoe twee olifanten zich wasten/gewassen werden in de rivier. 's Avonds sliepen we in het guesthouse bij Mama Pap, een aardig, oud vrouwtje die nog even vertelde dat ze 'white' 'beautiful' vond. Er was één grote kamer met tweepersoonsmatrassen op de grond met allemaal een eigen klamboe.
De volgende ochtend reden we weer verder met als eerste stop 'Captain Hook'. Bij hem kon je wat drinken en eventueel een rondleiding krijgen langs een aantal koffievelden. Captain Hook zelf was vooral aan het roken. Geen sigaretten, maar een soort waterpijp gemaakt van bamboe. Wat me verbaasde, was dat er ook kinderen van een jaar of acht rondliepen die ook ao rookten. Later vertelde een Frans stel (heel aardige mensen) die de rondleiding wel gedaan hadden dat de kinderen hier op hun derde al mee beginnen. De kinderen worden tussen hun zesde en achtste al uitgehuwelijkt. Het is verbazingwekkend hoe groot de cultuurverschillen tussen volken kunnen zijn.
Onze laatste stop was in Tad Tayicsua, maar onderweg bezochten we ook nog Tad Faek en Tad Houa Krone. 's Nachts sliepen we in een tent, die nu in een bamboehut stond, omdat het vrij koud kon worden. Dit was ook de plaats waar we het Franse stel ontmoetten en we hebben 's avonds een kaartspelletje met ze gespeeld.
De volgende ochtend regende het, maar gelukkig niet heel lang. Na de omliggende watervallen bekeken te hebben, hesen we onszelf weer op de scooter. We hebben vandaag een (erg interessante) rondleiding gehad bij het Bolaven Plateau Coffee Producers Cooperative. Hier was een koffie- en theeplantage en we kregen uitleg over de verschillende soorten koffie en thee die daar verbouwd/geproduceerd werden met als afsluiting het proeven van een aantal soorten thee. Voordat we weer terugreden naar Pakse maakten we nog een stop bij Tad Yuang. Deze waterval was heel mooi en indrukwekkend en ik denk ook dat het de hoogste was die we rond het Bolaven Plateau gezien hebben.
De volgende ochtend (12 januari) namen we de bus en boot naar Don Det, een eilandje in het zuiden van Laos dat onderdeel is van Si Phan Don/4000 islands. Vandaag was vooral een relaxdag en dat kwam goed uit, want a. er is niet heel veel te doen op Don Det en b. we verbleven bij Mr. B. in een houten huisje met veranda waar hangmatten hingen en uitzicht op de Mekong en de zonsondergang. De volgende dag hebben we een fiets gehuurd en over Don Khon (het naastgelegen eiland) en Don Det gefietst. Onderweg zijn we gestopt bij een aantal watervallen en een strandje. Dit was onze laatste volledige in Laos. De volgende ochtend gingen we met de boot terug naar het vasteland en daarna met de bus de grens over naar Siem Reap, Cambodja. We kwamen daar pas laat aan, dus de eerste dag hebben we er nog niks gedaan. Op 15 en 16 januari zijn we naar de tempels van Angkor geweest. Dit is een heel groot complex met boeddhistische en hindoeïstische tempels van allerlei formaten. Vroeger is het de hoofdstad van Cambodja geweest en Angkor Wat staat ook op de vlag van Cambodja. De eerste dag hebben we meerdere kleine tempels bekeken. Op de tweede dag zijn we vroeg opgestaan om de zon vanachter de tempels te zien opkomen. Dezelfde dag bekeken we ook de grootste tempel en de 'Tomb Raider'-tempel (tempel deels overgroeid door bomen). Het hele complex is trouwens 126,6 hectare groot en daarmee het grootste tempelcomplex van de wereld. De volgende ochtend vertrokken we met de bus naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Hier hebben we de killinf fields en het Tuol Sleng Genocide Museum bezocht. Op 17 april 1975 begon het tijdperk van de Khmer Rouge, een communistische beweging onder leiding van Pol Pot. Mensen die als tegenstanders van de Khmer Rouge werden gezien, werden naar een gevangenis gebracht. Tuol Sleng was één van de vele gevangenissen. Mensen werden hier gemarteld en moesten hier brieven schrijven over misdaden die ze niet begaan hadden. Na een aantal maanden in de gevangenis werd iedere gevange naar één van de vele killing fields gebracht, waar executie plaatsvond. Het bezoek aan deze plaatsen maakte dit een beladen dag, maar ik vond het heel interessant en ik denk ook dat het belangrijk is dat deze plekken blijven bestaan ter nagedachtenis aan de slachtoffers en om herhaling te voorkomen.
Vandaag hebben we het Royal Palace bezocht. Laura en ik vonden het allebei een beetje tegenvallen, maar dat komt misschien doordat het, naar mijn idee, qua bouwstijl veel leek op veel van de tempels die we gezien hebben. Morgenochtend staat er weer een busrit op de planning met als bestemming Ho Chi Minh City, Vietnam. Alweer het laatste land wat ik ga bezoeken tijdens deze reis!

Groetjes vanuit het warme Azië, Winnie

• 24 Januari 2016 - 13:12

Bert:

Hoi Winnie,
    ik heb even geluisterd naar de muziek waarvan je de link boven je bericht vermeldt hebt.Holiday in Cambodia van de Dead Kennedys.Het enige toepasselijke lijkt me de titel,maar de uitvoering is nogal punkachtig,terwijl je verslag me de indruk geeft dat het er tamelijk rustig is.Of wil je hiermee soms verwijzen naar de killing fields?Trouwens,de foto`s die je via whatsapp gestuurd hebt zagen er ook wel indrukwekkend uit.Het lijkt me een soort bungeejumpen en abseilen.Spring je trouwens niet heel erg dicht langs de rotsen af?Of sta je hier gewoon in het water.waarbij een foto van bovenaf is gemaakt.Het is niet helemaal duidelijk te zien.
    Heel veel plezier verder,en groeten aan Laura.
    ps,met de ratten gaat alles goed.

groetjes,papa

• 27 Januari 2016 - 13:25

Nath:

Hee,

zo snel alweer? Niet in de hut voor vrijgezelle mannen geslapen?;P
    Fijn dat het zo mooi en leuk is nog steeds! en dat je niet meer ziek bent geworden.
    Fijne laatste dagen nog in Vietnam. Wel jaloers op je weer. koud:(

Groetjes en tot snel!

• 28 Januari 2016 - 16:41

M.van Ruijven:

HALLO WINNIE WE WENSEN JE EEN GOEDE REIS NAAR HUIS.
    GENIET NOG VAN JE MOOI AVONTUUR GROETJES OOK AAN LAURA
    EN TOT HEEL GAUW. LIEFS NA OPA EN OMA