Vietnam: HCMC, Dalat, Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Winnie Boogaard - WaarBenJij.nu Vietnam: HCMC, Dalat, Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Winnie Boogaard - WaarBenJij.nu

Vietnam: HCMC, Dalat, Hoi An

Blijf op de hoogte en volg Winnie

29 Januari 2016 | Vietnam, Hoi An

Woensdag 20 januari hebben we de oversteek gemaakt van Phnom Penh, Cambodja, naar Ho Chi Minh City, Vietnam. De grenscontrole voor Vietnam was de strengste die ik tot nu heb meegemaakt (controles op het vliegveld uitgezonderd), al stelde het eigenlijk nirt zo veel voor. Deze keer moest alle bagage door een scanner en moest ikzelf ook door een poortje. Ik had alleen niet het idee dat er echt op gelet werd, want het poortje piepte bij mij, maar ik kon vervolgens wel gewoon doorlopen. Rond vier uur kwamen we aan in Ho Chi Minh City (HCMC). We hadden hier nog geen hostel geboekt, maar Nicky, een Nederlands meisje dat ook bij ons in de bus zat wel. We zijn met haar meegegaan en konden in hetzelfde hostel terecht. Het hostel lag vlakbij een park. 's Ochtends en 's avonds zijn hier een boel mensen aan het badmintonnen, hardlopen, fitnessen (er staan nl fitnessapparaten in het park) en een spel met een soort veer die je over kunt slaan en schoppen.
De volgende dag bezochten we het War Remnants Museum. In het museum zijn tentoonstellingen over de verschillende oorlogen waarin Vietnam verwikkeld is geweest en dan met name de oorlog met Frankrijk en de oorlog met de Verenigde Staten. Er was ook een hele zaal die uitleg gaf over Agent Orange, wat het doet en wat voor schade het kan aanrichten bij mensen, inclusief een hele serie foto's van slachtoffers. Er was ook nog een deel waar een deel van een gevangenis was nagebouwd die gebruikt werd tijdens de bezetting door de Fransen om Vietnamezen in op te sluiten. Verder bezochten we ook nog de Jade Emperor Pagoda (taoïstische tempel) en de Mariamman tempel (hindoeïstische tempel). Deze tempels waren totaal anders dan al de boeddhistische tempels die we tot nu toe gezien hebben, dus dit vond ik heel leuk. 's Avonds gingen we eten bij the Barbecue Garden, een restaurant waar ze tafeltjes hadden met in het midden een bbq/grill. We aten een aantal dingen die al helemaal bereid waren, maar een deel moesten we zelf nog bereiden op de bbq. Het restaurant zelf was heel leuk ingericht met allerlei lantaarns en heel veel planten. Op de derde dag in HCMC gingen we naar de Central Post Office, een oud postkantoor, en de naastgelegen Notre Dame. Van de buitenkant vond ik de Notre Dame heel mooi (lijkt overigens niet heel veel op de Notre Dame in Parijs), maar de binnenkant viel me een beetje tegen. Er was ook maar een heel klein stuk waar je mocht komen. 's Avonds namen we de nachtbus naar Dalat.
Om vijf uur 's ochtends waren we al in Dalat, maar ons hostel zou pas om zes uur openen. We hebben op de stoep gewacht en om zes uur mochten we naar binnen. Laura en ik hebben allebei nog een tijd op de bank liggen slapen en toen we wakker werden kregen we een ontbijtje. Naar mijn mening was dit hostel het leukste van alle plekken waar we verbleven hebben tijdens de hele reis. De eigenaars waren heel aardig, we hebben hier heel veel leuke mensen ontmoet en de bedde waren hier het beste. Er bleek om negen uur een canyoning trip te zijn en Laura en ik besloten mee te gaan. De trip was superleuk (maar ook wel een beetje spannend). We hebben geabseild van verschillende watervallen, geslided van de rotsen en van een klif gesprongen. Er werden ook foto's van ons gemaakt, die je later van een Facebook pagina kon halen, dus ik heb bewijs dat ik het echt gedaan heb. ;) 's Avonds hadden we 'family dinner' in het hostel met (bijna) alle andere mensen die ook in het hostel verbleven. Iedereen zat samen aan een lange tafel (of eigenlijk een boel kleine die tegen elkaar waren gezet) en er werden een aantal gerechten geserveerd die gedeeld werden met iedereen die mee at. Dit vond ik heel erg leuk en het was een goede manier om andere mensen uit het hostel te leren kennen. De dag erna gingen we met Jana en Jorn uit Enschede en Jo uit Brisbane op pad. We bezochten als eerste het Crazy House. Dit is een gebouw/hotel met hele rare vormen en het is verbonden door allerlei trappetjes. (Ergens werd het omschreven als 'Gaudi meets Tolkien' waar ik me wel enigszins in kan vinden). Jo ging hierna in haar eentje verder. De volgende bezienswaardigheid was de Dalat Cathedral, gevolgd door lunch bij het Xuan Huong meer. Het waaide vandaag best wel hard, maar de temperatuur was prima. Na de lunch staken we met een gondel een berg over die uitkwam bij de Truc Lam Pagoda en het Tuyen Lam meer. We konden voor een leuk prijsje met twee andere toeristen meevaren op een bootje over het meer, wat heel leuk was. Vervolgens gingen we weer terug met de gondel en gingen we nog op zoek naar een paleis, dat we nooit gevonden hebben. 's Avonds hadden we weer family dinner.
De volgende ochtend hebben we nog wat rondgelopen door Dalat en 's middags stapten we op de bus naar Nha Trang. In Nha Trang stapten we over op de nachtbus naar Hoi An. In dezelfde bus zat Inès, een meisje uit Duitsland waar we de afgelopen paar dagen best veel tijd mee hebben doorgebracht. De eerste dag in Hoi An hebben we een fiets gehuurd en door Hoi An en An Hoi gefietst en later op de dag gelopen. Hoi An staat bekend om zijn vele kleermakers en Laura heeft hier een blouse en een blazer (en later nog een broek en een jas) laten aanmeten/maken. De volgende dag hebben we een cooking class gevolgd bij Ms. Van. We hebben vier gerechten gemaakt: gegrild varkensvlees in bananenblad, (gefrituurde en gestoomde) spring rolls, knapperige pannekoekjes met vlees en/of vis en groene mango met rundvlees-salade. Ik vond de cooking class heel leuk om te doen en wie weet ga ik de gerechten thuis nog eens maken, want we hebben de recepten meegekregen. Vandaag hebben we weer fietsen gehuurd en een lange fietstocht gemaakt naar het strand.

Met deze belevenissen komt er bijna een eind aan mijn reis. Ik heb besloten eerder terug naar huis te gaan, omdat het mentaal een stuk moeilijker is gebleken voor me dan verwacht. Zondag gaat mijn vliegtuig en maandag ben ik weer in Nederland. Ik heb heel erg genoten van mijn reis en ik heb er zeker geen spijt van, maar ik denk dat ik de juiste beslissing genomen heb en nu ook, wanneer ik weer thuis ben, de kans heb om bij te komen van alle indrukken en belevenissen van mijn reis.

Iedereen die mijn blog gelezen heeft, ik hoop dat jullie het leuk vonden, bedankt voor alle reacties en wie weet komen er nog meer blogs tijdens een volgende reis.

Als laatste wil ik nog even Laura bedanken voor de geweldige reis die we samen gemaakt hebben en de steun die je me geboden hebt op de momenten dat ik het moeilijk had. Ik ben heel blij dat we vriendinnen zijn en dat we dit samen hebben kunnen doen. Nog veel plezier de komende twee weken en in Nepal!

Lời chúc mừng, Winnie

P.s. Nog niet getreurd, er komt nog één afsluitende blog waar ik ook wat foto's toe zal voegen!

  • 31 Januari 2016 - 09:23

    Diana:

    Goede terug reis. Ik ben blij je morgen weer te zien.

    Groetjes,
    Diana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hoi An

Zuid-oost azië

Volgt binnenkort.

Recente Reisverslagen:

08 Februari 2016

Back home + foto's

29 Januari 2016

Vietnam: HCMC, Dalat, Hoi An

19 Januari 2016

Holiday in Cambodia

15 Januari 2016

Vraag & antwoord

09 Januari 2016

Week 2 in Laos
Winnie

Actief sinds 10 Nov. 2015
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 15443

Voorgaande reizen:

13 April 2019 - 03 Mei 2019

Japan April 2019

08 September 2018 - 01 Oktober 2018

Peru september 2018

06 September 2017 - 07 Oktober 2017

Nieuw-Zeeland & Australië

16 December 2015 - 12 Februari 2016

Zuid-oost azië

Landen bezocht: