Cusco en Salkantay Trek - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Winnie Boogaard - WaarBenJij.nu Cusco en Salkantay Trek - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Winnie Boogaard - WaarBenJij.nu

Cusco en Salkantay Trek

Blijf op de hoogte en volg Winnie

28 September 2018 | Peru, Cuzco

Donderdag 20 september was mijn tweede dag in Cusco en ben ik, op aanraden van Rachael die ik op de tour naar Lake Titicaca heb ontmoet, meegegaan met een gratis wandeltocht. Deze startte op Plaza de Armas met Diego als gids. Er waren nog zo’n zeven andere mensen mee. Diego vertelde ons over de geschiedenis van het plein en de omliggende gebouwen. De kerken die aan het plein grenzen zijn gebouwd door de Spanjaarden die daarvoor eerst de Inca tempels gesloopt hadden voordat de kerken gebouwd konden worden. Dit is overigens met vrijwel alle Inca tempels gebeurd. Verder liepen we nog door een straat (meerdere eigenlijk) waar tegenover elkaar de muur van een Spaans gebouw en een Inca gebouw lagen. De Spaanse muren zijn opgebouwd uit stenen die op elkaar gemetseld zijn met cement en die recht lopen. De Inca muren bestaan uit stenen die precies op elkaar aansluiten en die schuin lopen om de trillingen van aardbevingen te weerstaan. Veel van de Spaanse gebouwen hebben Incagebouwen als fundament gebruikt, waardoor de stad nu veel hoger ligt dan in het Incatijdperk. Toen liepen er ook twee rivieren langs/door de stad, maar die zijn nu ondergronds. Daarna gingen we naar een cultureel centrum waar je de muren nog wat beter kon bekijken. Er waren daar ook menselijke resten gevonden. Waarschijnlijk van een tienermeisje die geofferd was. Voor haar was het waarschijnlijk nog een geluk dat ze in Cusco woonde, omdat de tienermeisjes daar verdoofd werden voordat er een mes door hun hart gestoken werd. In de meeste andere plaatsen was dit niet zo. Daarna liepen we nog door de wijk San Blas en vervolgens naar een bar met supergoed uitzicht over Cusco. Daar kregen we allemaal een Pisco Sour (mix van piscolikeur met eiwit, limoen en een bepaald kruid) te proeven. Diego deed ook nog een korte kookworkshop waarbij hij liet zien hoe je ceviche maakt, waarna iedereen een beetje mocht proeven. Dat was het einde van de wandeltocht en ik ben daarna naar een paar markten geweest en ik ben nog in een iets minder toeristisch deel terechtgekomen. Dat was wel apart om te zien, hygiëne heeft hier geloof ik niet zo’n prioriteit aangezien de kippen gewoon open en bloot op de toonbank liggen met de poten er nog aan. Er was ook een deel met wel ongeveer twintig dierenwinkels (volgens mij verkochten ze er geen dieren maar vooral voer en andere benodigdheden) en bij één hing een grote poster met cavia’s aan de buitengevel. ‘s Avonds naar de briefing voor de Salkantay Trek geweest en op tijd naar bed gegaan.

De volgende ochtend om 3.45u opgestaan, omdat ik tussen 4 en half 5 opgehaald zou worden. Beetje jammer dat dat pas kwart over 5 werd. Gelukkig moesten we eerst nog een stuk rijden en kon ik in de bus nog even slapen. Na het ontbijt moest iedereen de spullen die je wilde laten dragen (door een muilezel) laten wegen en gelukkig kon alles wat ik niet zelf wilde dragen mee. Onze groep bestond uit 18 mensen en we hadden Brandon als gids. Weer moesten we een stuk met de bus rijden naar Challacancha, waar de trek dan echt begon. Vandaag viel mee, het eerste deel ging omhoog, maar daarna was grotendeels vlak. Na ongeveer drie uur lopen kwamen we aan in Soraypampa, waar we zouden overnachten. Na de lunch werden de tenten verdeeld en ik bleef als enige meisje over, dus ik had een tent voor mezelf. :) Daarna zijn we nog de berg op gelopen maar Humantay Lake. Het water in dit meer is smeltwater van de gletsjer die op de Humantay berg (naast de Salkantay berg) ligt. Het water is heel mooi blauw en het uitzicht was er prachtig. Terug in het kamp hadden we even vrije tijd, gevolgd door ‘tea time’. Dit bleek een dagelijks terugkerend ritueel bestaande uit koffie/thee/warme chocolademelk en popcorn met dierenkoekjes. We kregen er ook nog een tweede gids bij genaamd Orje. Vervolgens nog een tijd aan tafel zitten kletsen met de hele groep tot aan het avondeten en vrij snel daarna naar bed gegaan.

Aantal km’s: 13

Op dag twee van de trek werden we om 5 uur wakker gemaakt en moest iedereen om half zes aan het ontbijt (broodjes met jam en pannenkoeken) zitten. We vertrokken later dan gepland, omdat Candice uit onze groep erg ziek was en er uiteindelijk besloten werd dat het voor haar beter was als ze, samen met gaar vriend Andy, terug zou gaan naar Cusco. Vandaag duurde het eerste stuk wandelen zo’n 3 uur waarbij ongeveer 750 meter in hoogte stegen. We zijn niet maar de top van de Salkantay geklommen (die ligt ook vol met sneeuw) maar we waren nu wel op de plek waar je de berg het beste kunt zien. In het begin was het nog bewolkt, maar na een tijdje brak gelukkig de zon door. De rest van de tocht was vooral bergafwaarts (1750m hoogteverschil). Voor de lunch stopten we in Huayracpampa waarna we doorliepen naar Chaullay, onze overnachtingsplek. Vrij snel nadat we uit Huayracpampa vertrokken veranderde het landschap nogal en liepen we door de jungle. Gelukkig stonden onze tenten binnen, zodat we ‘s nachts geen regen in de tent konden krijgen.
Aantal km’s: 22

Dit was het even voor nu, de rest van de beschrijving van de trek volgt waarschijnlijk morgen!

Groetjes, Winnie

• 28 September 2018 - 14:47

Diana:

Na al die kilometers kun je volgend jaar wel met mij de 4daagse lopen. :)